Glutenfri sjanger

mandag 8. august 2011

Protein-sorg

Gluten er et protein som finnes
i de vanligste kornslagene i Norge,

bygg, 
rug,
spelt 
og
hvete. 


Å oppdage at man har cøliaki
betyr at du må ta en brå
avskjed med 
et protein som
kroppen ikke tåler. 

For meg har det vært 
en sorg
å ikke tåle gluten.
Det har tatt mange år å 
bli vant til å være
glutenfri.

331866-10-1260443002007-n400.jpg (116×117)

Én endring er kostholdsendringene,
man må lære seg et nytt håndtverk
pga en mer komplisert bakeprosess.
Man innser hvor mange
butikkvarer som inneholder
gluten. Til og med soyasausen ;)

En annen faktor er de sosiale
endringene.
Du blir den sære gjesten
eller den syke gjesten,
eller den som tilsynelatende ikke liker maten
de gangene du har glemt å si ifra at 
du er glutenfri :)

Og så er det reisingen, da...
aldri mer sandwich eller kake-to-go
når du blir akutt sulten,
alltid niste i veska,
og erfaringen av at cøliaki
ikke er særlig vanlig når du 
beveger deg ut av landet.

MEN


sorgen kan vendes til glede,
for tross alt så er det sunnere
med et glutenfritt liv,
og man kan være glutenfri
med stil!

Det er utrolig mye god
mat uten gluten,
og jeg har reist i 

USA, 
England,
Frankrike,
Italia,
Spania,
Colombia,
Kina,
Filippinene,
Sør-Afrika,
Danmark,
Sverige
og
Finland 

uten å bli sulten eller syk
fordi jeg ikke tåler gluten :)





2 kommentarer:

  1. Jeg, mamma, pappa og søstra mi har også cøliaki og reiste i fjor i bil til Spania. Der var det ingen problem å få tak i glutenfritt, og det kosta like mye som ting med gluten der! Så det var vi veldig fornøyde med :D

    SvarSlett
  2. Så bra å høre! Har bare vært i Barcelona og det var så kjapt besøk at jeg ikke hadde tid til å se etter glutenfritt.. da satser jeg på en ferie i Spania ved første anledning :) Takk for tipset!

    SvarSlett