Glutenfri sjanger

mandag 29. august 2011

Colombia

Jeg har reist til Colombia to ganger,
et vakkert land nordvest i Sør-Amerika. 


flagg.gif (173×226)



Det går helt fint å være glutenfri der!
Bananer kommer i mange varianter... 
Her flat, frityrstekt og med guacamole :)



Banan og guacamole 
i en annen variant :)


En av de nasjonale suppene,
aijaco,
som består av kylling, potet,
mais og rømme m.m. 
Min favoritt!


Det vil si.. 
min aller største favoritt er arepas.
Det er maiskaker med topping,
en slags pizza, bare bedre. 
Kan bestilles på de fleste restauranter. 


Her er en rett jeg fikk servert en dag,
kjøttdeig med grønnsaker.
Og stekt banan :)


Arepa igjen, med ost. 
God frokost!
Frukten er solmoden = helt nydelig smak


Her en potetsuppe.. 
Kjempegodt!


I glasset er det mangojuice..
mmm...



På butikken kan man kjøpe yoghurt, melk etc,
men det finnes ikke glutenfri pasta, mel eller tørrvarer. 

Jeg hadde derfor med meg 
knekkebrød, kjeks og havregryn
i kofferten.

I Colombia vet man 
ikke hva cøliaki er, og blir kanskje
litt fornærmet om man ikke spiser maten.
Derfor er det lurt å forklare godt (på spansk)
hva cøliaki er og at man er allergisk.. 
Ta samme forhåndsregler som her hjemme :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar