Glutenfri sjanger

tirsdag 6. mars 2012

Grove rundstykker


Her er oppskrift på mine favoritt-rundstykker:

50 gram gjær
6 dl melk
2 ss fiberhusk
1 ts salt
2 ss fibrex/sukkerroefiber
1 egg
2 ss olje
9-10 dl grovt glutenfritt mel 
(jeg anbefaler Semper)
ca 2 dl frø (f. eks linfrø, sesamfrø og
gresskarkjerner)

Smuldre gjæren i bakebollen, 
varm melken til 37 grader og hell over.
Bland i fiberhusk, salt og 
fibrex (funker å lage
uten fibrex også).
Bruk gjerne visp til dette.

La blandingen svelle i 
10 minutter.

Ha i egg, olje og mel
og det meste av
frøene,
spar litt mel og frø til utbakingen.
Bytt til K-kroken hvis du
har Kenwood, evt. eltekrok, før
du lar maskinen gå i 5 min. 

Deigen skal være litt klissete,
men fast.

Trekk plastfolie over bollen
og la deigen heve i 40 min.


Denne deigen blir så fast
at den minner om vanlig gjærdeig med gluten!

Del deigen i to deler, som rulles
til hver sin avlange pølse.
Strø gjerne litt mel på 
bakebordet først.
Del disse i 7-8 emner, og form
de evt til rundstykke
i hendene om de blir klissete.

Dypp den ene enden av
emnet i sesamfrø eller
solsikkekjerner og
la denne siden vende opp når
rundstykkene stekes.


Etterheves i 30 min
og stekes ved 250 grader 
i ca 12 minutter, midt i ovnen.

Oppskriften er hentet fra 
Glutenfri bakst 
av
Charlotte Andersson






1 kommentar:

  1. Takk for at du deler! Den var fantastisk god :)

    SvarSlett