Glutenfri sjanger

lørdag 21. januar 2012

Scones


Mmm.. disse er kjempegode!
Lett å lage, tar 20 min. inkl. steketid!

Oppskrift:
2 dl fint glutenfritt mel
2 dl grovt glutenfritt mel
2 ts bakepulver
1/2 dl flytende margarin/smør
1 dl melk
1 dl kesam

Sett stekeovnen på 250 grader.

Bland mel og bakepulver i en bolle, 
tilsett smør, melk og kesam. 
Jeg rørte dette sammen for hånd, 
du kan evt. bruke håndmikser med
eltekroker.
Jeg tilsatte litt ekstra mel 
fordi deigen var klissete.

Legg deigen i tre deler 
(bruk slikkepott/skje siden 
deigen er klissete)
på et stekebrett og 
klapp de til en liten rund kake.


Del hver scones i to 
(bare halvveis ned i deigen)
slik at de kan brytes opp etter steking. 
Pensle med egg eller melk.

Stekes i ca. 10 minutter
og serveres med én gang, 
med f. eks smør, ost, 
syltetøy :)

Oppskriften er hentet fra boken
Glutenfri bakst av 
Charlotte Andersson.


1 kommentar:

  1. Hei Anne Margrethe!!! Her søker jeg på glutenfrie scones og så kommer jeg til bloggen din, sååå morsomt! Utrolig lenge siden jeg har sett deg, og for en fin blogg :-) Her skal jeg jammen begynne å "vanke"! jeg har også fått cøliaki, men sliter litt med å motivere meg til å leve glutenfritt... Tipper jeg får litt inspirasjon her!

    Eli-Anne (fra gamle-dager-Krik)

    SvarSlett