Glutenfri sjanger

mandag 26. september 2011

Boller


Du trenger:

25 gram gjær
75 gram smør
2 1/2 dl melk
2 ts fiberhusk
1 dl sukker
1 krm salt
1 ts kardemomme
1 egg
8 dl glutenfri melmiks, fin
1 ts bakepulver

Smuldre gjæren i en bakebolle (bruk helst kjøkkenmaskin). 
Smelt smøret, ha i melken og varm den til 37 grader. 
Hell væsken over gjæren, og rør til gjæren er oppløst. 
Bland i fiberhusken (jeg pleier å bruke vispen til dette), 
og la det stå og svelle i 10 min.

Rør i sukker, salt, kardemomme og egg. 
Bytt til eltekrok (K-krok hvis du har Kenwood), 
bland bakepulver i melmiksen og hell det opp i deigen.
Elt deigen i 5 minutter, dekk med plast 
og la heve i 30 minutter. 

Dryss melmiks på bakebordet og hendene, 
elt deigen og del den i 10 emner. 
Form disse til boller og sett dem på 
stekeplate med bakepapir. La bollene heve 
dekket med et kjøkkenhåndkle i 45 min. 



Pensle bollene med melk eller egg.
Stek bollene på 225 grader i ca 10 min, 
midt i ovnen. 

Oppskriften fant jeg her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar