Glutenfri sjanger

torsdag 2. februar 2012

Følg oppskriften!


Her om dagen skulle 
jeg prøve meg på noe nytt, 
å lage svenske kanelboller!

Dessverre skjedde det
et par glipp under 
forberedelsene:

1. gjæren var gått ut på dato (1 uke)
2. jeg smeltet 50 gram smør
istedenfor å ha oppi 1/2 dl smør
3. da jeg oppdaget smørfeilen
puttet jeg oppi litt ekstra 
kaldt smør :)
4. 1 ts kanel ble til 1 ss kanel

Dette gjorde at deigen ble veldig klissete
og jeg helte derfor oppi 3-4 dl 
ekstra mel.

På tross av overmoden gjær hevet deigen
veldig godt!! Men den var så klissete
at selvom jeg tilsatte enda mer mel,
så var det umulig å kjevle den ut.
Dermed ble det ikke mulig å 
lage svenske kanelboller.

De ble imidlertid vanlige norske,
og på tross av mye kanel 
så hevet de mer enn noen 
andre boller jeg har laget, 
og smakte faktisk ganske godt
også dagen derpå!
Kanskje det var alt smøret??

Uansett: følg oppskriften nøye :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar